Volkswagen Magazine

DISCOVER MORE

δρόμοι προς την ελευθερία.

Εξόρμηση στο Πιεμόντε με το νέο Scirocco και συνάντηση με τον θρυλικό ιταλό σχεδιαστή αυτοκινήτων Giorgetto Giugiaro, ο οποίος πριν από σαράντα χρόνια σχεδίασε το πρώτο Scirocco.

Κείμενο Jochen Förster
Φωτογραφίες Heiko Richard
Video Dirk Soldner

Το πρώτο που προσέξαμε στη συνάντηση με τον Giorgetto Giugiaro είναι η φρέσκια πληγή στον αριστερό αγκώνα. Πάλι είχε μια πτώση στο Trial. Στο συγκεκριμένο άθλημα δεξιοτήτων οδήγησης πρέπει κανείς να περάσει τις περισσότερες φορές όρθιος με την ειδική μοτοσυκλέτα μέσα από πετρώδες και δύσβατο έδαφος. Η πτώση είναι συχνό φαινόμενο. Κάθε σαββατοκύριακο ο Giugiaro διασχίζει με τη μοτοσυκλέτα τις παραθαλάσσιες Άλπεις του Πιεμόντε, άλλοτε με το γιο του, Fabrizio, κι άλλοτε μόνος του. Όταν ο Fabrizio απέκτησε το πρώτο του μοτοποδήλατο, άρχισε και ο Giorgetto με το Trial. Μιλάμε για πάνω από 30 χρόνια. Σήμερα ο Giorgetto είναι 75. Είναι λίγο τρελό που συνεχίζει να το κάνει, παραδέχεται και ο ίδιος. «Αλλά με κρατάει σε κίνηση. Και λίγη τρέλα δεν βλάπτει».

«Οι περιορισμοί εμπεριέχουν πάντα και λίγη ελευθερία.»

Giorgetto Giugiaro

Είναι πολύ εντυπωσιακό να μαθαίνεις με τι ενέργεια έζησε ο αξιότιμος σινιόρ Giugiaro και συνεχίζει να ζει μέχρι σήμερα τη ζωή του. Διασχίζει το χώρο της εταιρίας του Italdesign Giugiaro κοντά στο Τορίνο συνήθως με το ποδήλατο. Σχεδόν καθημερινά έρχεται στο γραφείο, σχεδιάζει, μελετά, συμβουλεύει. Ο γιος του Fabrizio εδώ και πολύ καιρό έχει αναλάβει τη διεύθυνση της εταιρίας με 1.000 εργαζόμενους. Όμως αυτός που κάποτε οι γονείς του τον ονόμασαν «Giorgetto», δηλαδή Γιωργάκη, χωρίς να φαντάζονται ότι κάποτε θα έχει 1,85 μέτρα ύψος, εξακολουθεί να είναι η καρδιά αυτής της εταιρίας, ο ζωντανός θρύλος που με τη φαντασία και την ιδιοσυγκρασία του καθοδηγεί ακόμη και σήμερα τους λάτρεις του αυτοκινήτου και τα εταιρικά στελέχη. Μπορεί να εκνευριστεί σαν 20χρονος όταν δεν βρίσκει ένα παλιό σχέδιο που ψάχνει. Κι όταν αρχίσει να διηγείται, δεν σταματά με τίποτα.

Η φλόγα που έχει ακόμα ο Giorgetto Giugiaro εντυπωσιάζει ακόμη περισσότερο όταν γνωρίζει κανείς πόσο μεγάλη ήταν η καριέρα του. Δεν υπάρχει γνωστή μάρκα αυτοκινήτου για την οποία να μη σχεδίασε κάποιο μοντέλο στις έξι δεκαετίες από την είσοδό του στον κόσμο της σχεδίασης. Δεν υπάρχει στιλ εποχής που να μην επηρέασε. Για την Volkswagen το όνομά του έχει συνδεθεί για πάντα με την είσοδο σε μία νέα, ένδοξη εποχή. Μικρό Golf, μεγάλο Golf, σπορ Golf – οι τρεις παραλλαγές που σχεδίασε στις αρχές του ’70 για την Volkswagen έθεσαν τον θεμέλιο λίθο για τη νέα οικογένεια μοντέλων που έκαναν τη Volkswagen να είναι σήμερα ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Ευρώπη: Golf, Passat και Scirocco. Αναστάτωση προκάλεσε αυτό το τρίο όχι μόνο στις πωλήσεις αλλά και σαν σχεδιαστική δήλωση: Ο Giugiaro ήταν από τους πρώτους που απέδειξαν ότι ένας αφαιρετικός, ωστόσο εντυπωσιακός σχεδιασμός μπορεί να εμπνεύσει εκατομμύρια ανθρώπων.

Ο Giorgetto Giugiaro

γεννήθηκε στις 7 Αυγούστου στο Garessio (κοντά στο Κούνεο, νότιο Πιεμόντε). Αφού εργάστηκε για την Fiat (1955-1959), Bertone Studios (1959-1965) και Carrozzeria Ghia (1966-1968) ίδρυσε το 1968 την Italdesign Giugiaro. Από τότε o Giugiaro σχεδίασε μοντέλα για σχεδόν όλες τις μεγάλες μάρκες αυτοκινήτων, μεταξύ των οποίων το 1973-1974 και τις πρώτες γενιές των Volkswagen Golf, Passat και Scirocco. Το 1999 το ίδρυμα Global Automotive Election Foundation τον ανακήρυξε «Σχεδιαστή Αυτοκινήτων του Αιώνα». Εκτός από αυτοκίνητα σχεδίασε ρολόγια και καρέκλες, φωτογραφικές μηχανές και ηλεκτρονικούς υπολογιστές, φιάλες νερού και σχήματα ζυμαρικών. Το 2010 η Volkswagen αγόρασε το 90,1% της Italdesign Giugiaro. Ο Giugiaro εξακολουθεί να είναι και σήμερα ο επίτιμος πρόεδρος της εταιρίας.

Μέχρι σήμερα συνεχίζει και σχεδιάζει καθημερινά : Ο Giugiaro στο ατελιέ της εταιρίας του στο Μονκαλιέρι κοντά στο Τορίνο.

Μεταξύ των τριών πιο ένδοξων σχεδιαστών αυτοκινήτων της Ιταλίας - Bertone, Pininfarina και του ίδιου - ο Giugiaro θεωρείται ως ο μεγάλος μινιμαλιστής, ως ο αρχιτέκτονας του Bauhaus μεταξύ των σχεδιαστών. Εκτός από αυτοκίνητα έχει σχεδιάσει τρένα υψηλής ταχύτητας, φωτογραφικές μηχανές, φιάλες και καρέκλες γραφείου για πλήθος πελατών από όλο τον κόσμο. Στη βόρεια Γερμανία εκτιμήθηκε ιδιαίτερα η λιτή «ιταλική τεχνοτροπία» του – από τη δεκαετία του 70 ο Giugiaro έχει αναπτύξει αμέτρητα αυτοκίνητα για την Volkswagen, και από το 2010 η εταιρεία του ανήκει στην οικογένεια του ομίλου. Και με επικεφαλής σχεδιαστή από το 2007 τον Walter de Silva η Volkswagen συνεχίζει την ιταλική σχεδιαστική παράδοση που εισήγαγε κάποτε στο Wolfsburg ο Giugiaro.

Στη βόρεια Γερμανία εκτιμήθηκε ιδιαίτερα η λιτή «ιταλική τεχνοτροπία» του.

Τέσσερις δεκαετίες στη σχεδίαση αυτοκινήτων είναι μισή αιωνιότητα. Το καλοκαιρινό μας ταξίδι με το νέο Scirocco στη γενέτειρα του πρωτότυπου μοντέλου που παρουσιάστηκε το 1974, μοιάζει με επίσκεψη σε έναν μακρινό συγγενή. Η σύγχρονη έκδοση έχει σχεδόν μόνο το όνομα κοινό με την πρώτη. Έτσι πρέπει να είναι, αυτό συμβαίνει με όλα τα κλασσικά μοντέλα, καθώς η σχεδίαση αυτοκινήτων έχει περάσει σε μια νέα εποχή, όπου οι τεχνολογικές, εργονομικές και άλλες απαιτήσεις είναι εξαιρετικά πολύπλοκες. Έτσι ήταν και το 2008, όταν η Volkswagen έκανε σάλο στη Γενεύη παρουσιάζοντας μετά από 16 χρόνια παύση παραγωγής την τρίτη γενιά, σχεδιασμένη από τους Walter de Silva και Klaus Bischoff. Το Scirocco 3, έπεισε τους φίλους του αυτοκινήτου αλλά και τους ειδικούς με μια έξυπνη μείξη δύναμης και διακριτικότητας.

Η νέα σειρά, σχεδιασμένη εκ νέου τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά, τονίζει αυτά τα χαρακτηριστικά. Το μέτωπο έχει πιο επίπεδο-αθλητικό στυλ, ενώ ο κινητήρας είναι ισχυρότερος και οικονομικότερος. Στο εσωτερικό διακρίνεται το πνεύμα του πρώτου Scirocco: Τα τρία όργανα, πίεσης turbo, χρονομέτρo και θερμοκρασίας λαδιού, βρίσκονται πάνω από την κεντρική κονσόλακαι η θέση και το στιλ τους θυμίζουν το πρώτο σχέδιο του Giugiaro. Η πρώτη εντύπωση του σαλονιού με τα (προαιρετικά) δερμάτινα σπορ καθίσματα προσφέρει έναν πετυχημένο συνδυασμό δυναμισμού και κλασικισμού.
Επιλέξαμε ένα φωτεινό κόκκινο μοντέλο που αναδεικνύει την όμορφη αντίθεση με το γλυκό και λοφώδες ημιορεινό τοπίο του Πιεμόντε, με τους πλούσιους αμπελώνες, τις παρθένες κοιλάδες και υπεραιωνόβια χωριά του. Το Πιεμόντε, το λίκνο του Scirocco, είναι χωρίς αμφισβήτηση ένα από τα πιο όμορφα φυσικά τοπία της βόρειας Ιταλίας. Οι δρόμοι γύρω από τους λόφους όπου καλλιεργούνται οι παγκοσμίου φήμης ποικιλίες ερυθρού οίνου Barolo και Barbera, μας δίνουν τη ευκαιρία να δοκιμάσουμε την οδική συμπεριφορά και την επιτάχυνση του αυτοκινήτου. Στις στροφές το νέο Scirocco έχει καλό κράτημα, και ο κινητήρας 220PS αντιμετωπίζει τις διάφορες ξαφνικές αναβάσεις με μεσογειακή ελαφρότητα.
Αυτό το αυτοκίνητο είναι, περισσότερο από ποτέ, «ένας άγριος άνεμος της ερήμου».

Το φωτεινό κόκκινο του Scirocco δημιουργεί μια όμορφη αντίθεση με το ημιορεινό τοπίο του Πιεμόντε, με τους πλούσιους αμπελώνες και τα χωριά του.

Το Scirocco σε αριθμούς.

Κινητήρας: 2.0 TSI 220 PS
Κιβώτιο ταχυτήτων: Κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 6-σχέσεων DSG
Κατανάλωση (μεικτός κύκλος): 6,4 l (μεικτός κύκλος)
Εκπομπές CO2 σε g/km: 148
Επιτάχυνση (από 0 σε 100): 6,5 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 244 km/h
Απόβαρο: 1.394 kg
Διαστάσεις: μήκος: 4.256 mm, πλάτος: 1.810 mm, ύψος: 1.406 mm
Χώρος αποσκευών: 312–1006 l
Highlights βασικού εξοπλισμού: LED-πίσω φώτα, δερμάτινο σπορ τιμόνι, σπορ καθίσματα, σπορ επιπρόσθετα όργανα, Ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών
Περαιτέρω κινητήρες: 1.4 TSI BMT 125 PS, Scirocco R: 2.0 TSI 280 PS

Αριστοκράτης και τζέντλεμαν: Ο Giugiaro συζητά για το ιταλικό ντιζάιν, τη γερμανική αυστηρότητα και το νέο Scirocco.

Ο Giorgetto Giugiaro μας υποδέχεται με τη μεγαλοπρεπή ευγένεια ενός πραγματικού αριστοκράτη στην είσοδο της εταιρίας Italdesign. Τέλεια εφαρμοστό μονόπετο, γραβάτα και πουκάμισο με τα αρχικά ονόματος στο πέτο. Η ματιά του ευθεία, το χαμόγελό του εγκάρδια συντηρητικό. Μετά από μία σύντομη περιήγηση στα αγαπημένα του μοντέλα στο σαλόνι αυτοκινήτων βαδίζουμε στον ανοιχτό χώρο έκθεσης. Το νέο Scirocco το βλέπει για πρώτη φορά. Για τη συνέντευξη καθόμαστε στην αίθουσα συνεδριάσεων. Περιγράφουμε αρχικά εν συντομία τα θέματα και τον διαβεβαιώνουμε για την εκτίμησή μας, ενώ εκείνος μας διακόπτει καλοπροαίρετα. «Ας αρχίσουμε λοιπόν». Πώς να ξεκινήσουμε τη συζήτηση μαζί του; Καλύτερα...απλά.

Σας αρέσει το αυτοκίνητο, σινιόρ Giugiaro;
Ξέρετε, μιλάτε με έναν δημιουργό που θα προτιμούσε να το έχει σχεδιάσει ο ίδιος. Ο κάθε σχεδιαστής έχει τις δικές του ιδέες, κι ο καθένας θα μπορούσε να είχε φτιάξει ένα διαφορετικό Scirocco. Πάντως θα πρέπει να πω το εξής: Είναι ένα πρώτης τάξεως προϊόν, εσωτερικά και εξωτερικά, αισθητικά και τεχνολογικά, είναι δυνατό αυτοκίνητο και στην αγορά αυτοκινήτων ένα απόλυτο state of the art.

 

 

Αναγνωρίζετε πάνω του το πρώτο σας Scirocco;
Θα ήταν αλαζονικό ακόμη και να προσπαθήσω κάτι τέτοιο. Δεν γίνεται να φτιάξεις σήμερα ένα αυτοκίνητο που να έχει τη φυσιογνωμικά κάποιου που φτιάχτηκε πριν 40 χρόνια. Αυτό που παραπέμπει στο πρώτο μοντέλο είναι μόνο το όνομα, ίσως λίγες σχεδιαστικές γραμμές καθώς και κάποιο οικογενειακό πνεύμα που είναι δύσκολο να το εντοπίσεις. Ένα είναι βέβαιο: Το νέο Scirocco παίζει σε πολύ διαφορετική κατηγορία από το παλιό. Πιστεύω πως θα έχει μεγάλη επιτυχία.

Με τον Walter de Silva έχει πάλι ένας συμπατριώτης σας την ευθύνη για τη σχεδίαση του Scirocco. Πώς εξηγείτε αυτή την αγάπη της Volkswagen για την ιταλική σχεδιαστική γλώσσα;
Τα εταιρικά στελέχη προφανώς διαπίστωσαν από νωρίς ότι το ιταλικό σχεδιαστικό πνεύμα και η γερμανική μηχανολογική τέχνη είναι ένα καλό δίδυμο. Εμείς οι Ιταλοί έχουμε μακρά παράδοση στη σχεδιαστική γλώσσα και επιπλέον το απαραίτητο ταμπεραμέντο για τολμηρές ιδέες. Αυτό που μας λείπει είναι η γερμανική αυστηρότητα και πειθαρχία. Οι Ιταλοί έχουν την τάση να αλλάζουν συνεχώς τα πάντα, να αμφισβητούν και να θέλουν να κάνουν τα πάντα πάλι από την αρχή. Έτσι δεν προχωράς στο εμπόριο των αυτοκινήτων. Εγώ προσωπικά σαν σχεδιαστής ήθελα να είμαι και μηχανικός, επίσης με ενδιέφεραν και οι νόμοι της οικονομίας. Ένας σχεδιαστής που δεν έχει στο μυαλό του τη μηχανολογία, το μάρκετινγκ και την τρέχουσα κατάσταση της αγοράς, δεν μπορεί να σχεδιάσει ένα καλό αυτοκίνητο.

Bertone, Pininfarina, Giugiaro: συμφωνείτε ότι είστε ο πιο «γερμανός» σε σύγκριση με τους κλασικούς σχεδιαστές αυτοκινήτων της Ιταλίας;
Αυτό θα πρέπει να το κρίνετε εσείς. Το σίγουρο είναι ότι πάντα προτιμούσα τις καθαρές λύσεις. Η φιλοσοφία μου είναι να καταφέρνω το αναγκαίο με απλά μέσα. Πολλοί άνθρωποι αγαπούν το μπαρόκ. Ωστόσο, όταν παράγεις κάτι σε μεγάλες ποσότητες πρέπει να περιορίζεσαι στο πιο ουσιώδες, στο πιο βασικό. Προτιμώ πράγματα που δεν είναι υπερβολικά μελετημένα. Όταν δημιούργησα το πρώτο μου Ferrari ήμουν ήδη 50 χρόνια στη δουλειά. Το οδήγησα για μόνο 200 χιλιόμετρα και μετά δεν είχα άλλη όρεξη. Για μένα ήταν συναρπαστικό να φτιάξω το Ferrari αλλά όχι να το χρησιμοποιώ. Η ψυχοσύνθεσή μου είναι διαφορετική.

 


Είναι σήμερα πιο δύσκολο να σχεδιάσεις ένα αυτοκίνητο απ’ ό,τι ήταν πριν από 40 χρόνια;
Φυσικά. Εργονομία, υψηλή τεχνολογία, ασφάλεια: πολλοί παράγοντες επηρεάζουν σήμερα τη διαδικασία σχεδίασης. Πρέπει να κουβαλάς υπολογιστή στο κεφάλι σου για να τα ξέρεις όλα. Αλλά οι περιορισμοί εμπεριέχουν πάντα και ελεύθερους χώρους. Χάνεις μόνο εν μέρει την ελευθερία σου. Ακόμη και μία ιδιοφυΐα όπως ο Μιχαήλ Άγγελος δεν ήταν καθόλου ελεύθερος. Το θέμα είναι να εξαντλείς με τον καλύτερο τρόπο το δυναμικό που εμπεριέχουν οι περιορισμοί.

 


Σινιόρ Giugiaro, θεωρείστε πρότυπο για γενιές σχεδιαστών αυτοκινήτων. Τι θα συμβουλεύατε σήμερα τα αναδυόμενα ταλέντα;
Οι νέοι σχεδιαστές έχουν συνήθως πολλές υπέροχες ιδέες, αλλά καμία ιδέα για τη συνάφεια των πραγμάτων. Όσο πιο νωρίς το μαθαίνουν, τόσο το καλύτερο. Το αυτοκίνητο δεν είναι έργο τέχνης. Έχει πάνω του κάτι καλλιτεχνικό, αλλά είναι κυρίως ένα προϊόν μαζικής παραγωγής που πρέπει να πωληθεί.

 


Είστε τώρα 75 χρονών. Πότε λέτε να ξεκουραστείτε;
Αυτό δεν μπορώ να το πω. Ο παλιός μου φίλος Ferdinand Piëch, με τον οποίο ακόμη και σήμερα μιλάμε στον πληθυντικό, μια μέρα μου είπε: «Ξέρετε, Giorgetto, άνθρωποι σαν εμάς ποτέ δεν ξεκουράζονται. Δεν το έχουμε μάθει.» Θα δούμε. Vediamo.

«Ακόμη και μία ιδιοφυΐα όπως ο Μιχαήλ Άγγελος δεν ήταν καθόλου ελεύθερος.»

O Giorgetto Giugiaro